اخبار و رویداد ها

رویترز و سی ان ان ضدروسی ترین رسانه های غربی در نبرد سوریه

1396/05/22 - 01:40:00 ب.ظ

به گزارش ایرنا، در پایش خبری نمایندگی ایرنا در مسکو مبتنی بر مستندات ارائه شده توسط مقام های روسیه متحد ضدتروریستی سوریه که از مهر سال 1394 همکاری میدانی با نظامیان سوری علیه تروریست ها را آغاز کرده است و همچنان ادامه می دهد، رویترز و سی ان ان بیشترین تمرکز هدفمند را بر اوضاع سوریه بین رسانه های غربی با محورهای گوناگون ضدروسی دارند.

*** محورهای استخراج شده از اخبار دو رسانه انگلیسی و آمریکایی:
- انتشار اطلاعات مخدوش بدون امکان اثبات واقعی یا غیرواقعی بودن
- توجه به منابع نامعتبر ضدسوری حتی نزدیک به گروههای مسلح
- معتبر شمردن اخبار و اطلاعات مربوط به گروه کلاه کاسکت سفیدها که در مناطق تحت تسلط گروههای تروریستی و مسلح آزادانه فعالیت می کنند
- بارها انتشار ادعای کشته شدن غیرنظامیان در حمله های هوایی روسیه و سوریه بدون ارائه اسناد و مدارک در حالیکه تکذیب های مسکو و دمشق کمتر مورد توجه قرار می گیرد
- سکوت تقریبا کامل در باره دهها عملیات مرگبار بمب افکن های ائتلاف آمریکایی در شهرهای سوریه که به کشته شدن نظامیان و مردم این کشور منجر شذده است، مانند وقایع سال گذشته در شهرک منبج و پادگان دیرالزور تحت محاصره تروریست ها که بیش از 80 نظامی سوری کشته شدند و وقایع سال 2017

*** ارزیابی روسیه:
مجموعه این رویکردهای سی ان ان و رویترز سبب شده است، مقام های روسی بارها از این دو رسانه بخواهند فعالیت های خود را همسو با اطلاع رسانی حرفه ای بی طرفانه انجام دهند و از انتشار اخبار نادرست، خبر پراکنی هدفمند و یکسویه و همچنین هجوم خبری علیه دولت سوریه پرهیز کنند.

- 13 مرداد 96
مسکو: رویترز درپی بی اعتبار کردن عملیات ضدتروریستی در سوریه است
وزارت دفاع روسیه گزارش خبرگزاری رویترز مینی بر اینکه از آغاز سال جاری میلادی 40 نظامی و عضو سازمان های امنیتی غیر دولتی روسیه در سوریه کشته شده اند، تاکید کرد: رویترز درصدد بی اعتبار کردن عملیات روسیه علیه تروریست های ضدسوری است.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت: این نخستین بار نیست که خبرگزاری رویترز از راههای مورد علاقه سعی می کند، عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه بی اعتبار شود و گزارش اخیر در باره تلفات پنهانی هم استثنا نیست.
کوناشنکوف افزود: رویترز بار دیگر به عنوان منابع مورد استناد به شایعات، داده های شبکه های اجتماعی و گفت وگوهای واهی با بستگان و نزدیکان نظامیان کشته شده روس اشاره کرده است.

- 31 اردیبهشت 96
نقش رویترز و الجزیره در واقعه شیمیایی سوریه
روسیه اعلام کرد: حادثه خان شیخون سوریه جعلی و با هدف بی اعتبار کردن و ضربه زدن به دولت این کشور طراحی و برنامه ریزی شده بود و برپایه یک گزارش نیزفیلم نجات آسیب دیدگان واقعه را گروههای فیلمبرداری خبرگزاری رویترز و الجزیره در طول چهار روز تهیه کرده بودند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: شواهد انکارناپذیری هست که اثبات می کند حادثه خان شیخون ساختگی و بر ادعاهای بی اساس استوار شده بود.
15 فرودین ماه سال جاری منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند و همسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.
مقام های روس و ایران همراه سوریه بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود، زیرا براساس بررسی ها انفجار انبار مواد شیمیایی جنگی تروریست ها می تواند عامل این واقعه بوده است.

- 15 فروردین 96
روسیه: رویترز اطلاعات جعلی منتشر می کند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: خبرگزاری رویترز«اطلاعات جعلی ضدروسی منتشرمی کند که مایه تاسف عمیق» است.
این وزارت خانه ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر بمباران شیمیایی شهر خان شیخون استان ادلب سوریه توسط هواپیماهای روسی را تکذیب کرد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده بود: هواپیماهای روسی با مهمات شیمیایی شهر خان شیخون را بمباران کردند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: رویترز در دروغ گویی از دیده بان حقوق بشر سوریه به عنوان منبع اصلی خبر که هیچ اشاره ای هم به شرکت روسیه در این بمباران نکرده بود، پیشی گرفت.
پایگاه اینترنتی روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه نوشت: این نخستین مورد نیست که خبرگزاری رویتر اطلاعات جعلی ضدروسی منتشر می کند که مایه تاسف عمیق است.
وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر در واکنش به رویکردهای خبرگزاری انگلیسی در باره عملیات ضدتروریستی در سوریه، اعلام کرده است: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.

- 23 اسفند 95
کرملین: فیلم سی ان ان سیاهنمایی پوتین است
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد: شبکه سی.ان.ان فیلمی در باره ولادیمیر پوتین با هدف سیاهنمایی روسیه یا احتمالا شخص رئیس جمهوری ساخته است.
به گزارش ایرنا، پسکوف گفت: شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا فیلم «قدرتمندترین مرد جهان» را با هدف سیاهنمایی ساخته است.
پایگاه اینترنتی روزنامه راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه روز دوشنبه به نقل از پسکوف نوشت: بدیهی است، انتظار اینکه رسانه ها در آمریکا خارج از چارچوب احساسات ضدروسی حاکم بر این کشور اقدام کنند، بیش از حد خوشبینانه است.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: فیلم «قدرتمندترین مرد جهان» در باره پوتین گرایش انتقادی دارد و با هدف سیاهنمایی است.

- 13 اسفند 95
روسیه: سی ان ان سقوط کرده است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر «ترویج دروغگویی در رسانه های آمریکایی از جمله سی ان ان»، اعلام کرد: رویکرد کنونی رسانه ها در آمریکا وحشیگری و بی بندوباری رسانه ای است که یک سقوط در عملکرد شناخته می شود.
وزارت امور خارجه روسیه به نقل از ماریا زاخارووا نوشت: اکنون فقط یک پرسش مطرح است که رسانه های غربی هم اکنون به پائین ترین سطح تنزل کرده اند یا اینکه باز هم بیش از این سقوط خواهند کرد؟
وی در ادامه به گزارش اخیر سی ان ان اشاره کرد که در آن آمده بود، جامعه اطلاعاتی آمریکا سرگئی کیسلیاک سفیر (وقت) روسیه در واشنگتن را اجیر کننده افراد برای جاسوسی می داند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: دهها مقاله مانند ادعاهای مطرح شده در رسانه های آمریکایی و غربی مطرح می شود که در آن آمده است، دیپلمات های روسی جاسوس هستند و برای اجیر کردن عوامل جاسوسی فعالیت می کنند.

- 14 بهمن 95
«همسویی کامل رویترز با سیاست ضدروسی رسمی غرب»
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: رویترز یکی از بزرگ ترین دفاتر (رسانه های) خارجی در مسکو را دارد که براساس برخی گزارش ها با استفاده از همکاری حدود 50 خبرنگار فعالیت می کند و همسویی تقریبا کاملی با سیاست های ضدروسی غرب به ویژه در بحران سوریه و مسائل مرتبط با اوکراین دارد.

- 11 بهمن 95
روسیه سردبیر ارشد رویترز را دروغگو خواند
روسیه، استیون ادلر سردبیر خبرگزاری رویترز را به علت تحریف حقایق و واقعیت های رسانه ای و خبری در این کشور، دروغگو خواند.
زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از دستورالعمل داخلی صادر شده از سوی ادلر سردبیر خبرگزاری انگلیسی، گفت: سردبیر رویترز مدعی شده است که خبرنگاران این رسانه در روسیه با سانسور خبری مواجه شده اند.
زاخارووا اظهار کرد: سردبیری که باید از او پرسید آیا وجدان دارد؟ ادعا کرده است، خبرنگاران رویترز در روسیه تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند و مرتب تهدید می شوند.
مقام روسی اظهار کرد که ادعاهای ادلر حتی بدون یک مورد استناد مطرح می شود، زیرا مسکو خبرنگاران را به بد و خوب تقسیم نمی کند.
وزارت دفاع روسیه نیز ر واکنش به رویکرد خبرگزاری انگلیسی در باره عملیات ضدتروریستی در سوریه، اعلام کرد: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.

- 28 دی 95
روسیه: سی ان ان درمانده شده است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا از اقدام های ضدروسی خود نتیجه ای نگرفته و دچار درماندگی خبری شده است.
به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا در فیس بوک خود نوشت: شبکه سی ان ان بخش هایی از مصاحبه های پیش از مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا را منتشر کرده که وی مسکو را مساله ای بزرگ برای واشنگتن خوانده است.
وی افزود: ترامپ در این مصاحبه ها از اعمال تحریم ها در مورد روسیه حمایت کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته است: شبکه آمریکایی در یک سال گذشته با گزارش های خود تلاش کرد، ترامپ را سیاستمدار طرفدار روسیه بخواند و اکنون هم مسئولان این رسانه تصمیم گرفته اند با تغییر روش، سخنانی از ترامپ را منتشر ‌کنند که مسکو را دشمن اول واشنگتن می‌نامد.
وی افزود: سی.ان.ان درمانده شده است.

- 9 آبان 95
مسکو: سکوت سی.ان.ان و الجزیره در برابر قتل عام کودکان افغان ادامه دارد
روسیه اعلام کرد: کشتار مردم افغانستان به ویژه کودکان در عملیات نیروهای ائتلاف آمریکایی نگران کننده است و رسانه های غربی-عربی از جمله سی ان ان و الجزیره نیز در برابر این قتل عام ها سکوت کرده اند.
به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به ادامه اقدام های جنگی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان، گفت: در جریان عملیات انجام شده جنگی شمار زیادی از غیرنظامیان افغان کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده اند.
زاخارووا به استناد یک گزارش دفتر سازمان ملل برای کمک به افغانستان، گفت: در 9 ماه اخیر در جریان اقدامات نظامی نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان 2562 غیرنظامی کشته و 5835 نفر دیگر مجروح شده اند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: خبرنگاران شبکه آمریکایی سی.ان.ان که تصویر یک کودک سوری را در دست گرفته و نمایش سیاسی برپا می کند، تصاویر 2562 فردی را که به دست نیروهای تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان کشته شده اند در دست نمی گیرد.
وی افزود: هیچ یک از رسانه های غربی و عربی به این مساله توجه نمی کنند و شبکه های الجزیره، سی.ان.ان و روزنامه انگلیسی ایندپندنت آن را نادیده می گیرند. این رسانه ها نسبت به کشتار کودکان در افغانستان بی تفاوت هستند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بسیاری از رسانه های غربی و عربی سفارش های سیاسی انجام می دهند که ماه اکتبر به آنها داده شده است.
وی افزود: متاسفانه بر اثر اقدام های نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان با هواپیما و بمباران مناطق مسکونی، شمار تلفات غیرنظامیان به شدت افزایش می یابد.

- 30 خرداد 95
پوتین مجری سی ان ان را از تحریف سخنان خود بر حذر داشت
رئیس جمهوری روسیه در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ هنگامی که فرید ذکریا به عنوان مجری یکی از بخش های اجلاس، گفته های ولادیمیر پوتین را دو باره برای طرح پرسش مجدد تکرار می کرد، از مجری سی ان ان خواست به تحریف مطالب پایان دهد.
در این برنامه که از سی ان ان پخش شد، هنگامی که رییس جمهوری روسیه در باره انتخابات آمریکا پاسخ داد، فرید ذکریا گفته های پوتین را به شیوه ای متفاوت بیان کرد که واکنش منفی پوتین در مقابل حضار را در پی داشت.
در این نشست که رئیس جمهوری قزاقستان و نخست وزیر ایتالیاحضور داشتند، پوتین از فرید ذکریا خواست سخنان بیان شده را تحریف نکند.
رییس جمهوری روسیه گفت: تحریف نکنید. شما در حال تحریف سخنان من هستید.

- 12 خرداد 95
وزارت دفاع روسیه: رویترز اخبار وحشت آفرین بی اساس از سوریه می دهد
وزارت دفاع روسیه با رد ادعاهای انتشار یافته مبنی بر حمله های هواپیماهای روسی به حومه شهر ادلب منجر به مرگ چندین غیرنظامی اعلام کرد: باید دیدگاه انتقادی تری نسبت به اخبار وحشت آفرین بی اساس با محوریت انگلیسی مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه و خبرگزاری رویترز داشته باشیم.
کوناشنکوف ادعاهای رویترز مبنی بر حمله هواپیماهای روسیه به شهر ادلب سوریه را تکذیب کرد و گفت: هواپیماهای روسی در استان ادلب هیچ ماموریت جنگی علیه تروریست ها نداشته یا منطقه را بمباران نکرده اند.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت: پس از آنکه مسکو اطلاعات راداری مبین رد ادعاهای مرکز نظارت حقوق بشر سوریه در انگلیس و رویترز را رد کردیم، این خبرگزاری و مرکز مستقر در لندن به آن بی توجهی کرده و مطلب قبلی خود را تکذیب نکردند.
در این خبرها ادعا شده بود که در جریان بمباران های انجام گرفته دست کم 23 غیر نظامی جان باخته اند.
اروپام 1516 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

انتهای پیام /*
منبع خبر: http://www.irna.ir/fa/News/82630092/